פרסום לשון הרע באינטרנט ופיצוי בהתאם

פרסום לשון הרע באינטרנט ופיצוי בהתאמה
בית משפט לענייני משפחה חייב דודים של נערה, לפצות את הוריה בסך 40,000 ₪ בגין הכפשות קשות שפרסמו בפייסבוק אודות אבי הנערה. כמו כן, קבע בית המשפט כי הפרסומים מהווים לשון הרע.
השאלה שעמדה במרכז פס"ד היא: האם יש לחייב את הנתבעים בפיצויים בסך של מעל מילון ₪ בגין לשון הרע שפרסמו אודות התובעים ובגין נזקים אחרים שנגרמו להם עקב הפרסום?
 עובדות: הוריה של נערה, אשר טענה להתעללות פיסית ומילולית מתמשכת מצד אביה, תבעו את בני משפחתה של האם בטענה שאלו נקטו עמדתם לגבי האב באינטרנט (ברשת חברתית) בדרך בוטה לרבות גידופים, דברי עלבון והכפשה ובכך גרמו לאב נזקים כספיים עצומים ולגרימת נזקים נפשיים לנערה ולמשפחה בכללותה.
עיקרי הקביעות בפס"ד:  ביהמ"ש קבע כי גידופים בעלמא לא יחשבו בהכרח לשון הרע, אלא יבדקו במסגרת מכלול הנסיבות שבהם הם פורסמו והמבחן להתקיימות העוולה הוא אובייקטיבי ולא סובייקטיבי, כלומר "כיצד עלולה החברה לקבל את הדבר שבפרסום".
במקרה דנן, נקבע כי לא מדובר ב"גידופים" קלים, אלא בכמות גדולה של דברי הכפשה ועלבון. עוד הוסיף בית המשפט וקבע כי מדובר בדברי בלע חמורים בכל קנה מידה אובייקטיבי של ה"אדם הסביר" ועל כן הם מהווים לשון הרע. בית המשפט אף בחן את כמות הפעמים וההזדמנויות בהם נאמרו הדברים וקבע כי טענת ההגנה של בני המשפחה ש"מדובר בדבר של מה בכך", אינה חוסה תחת סעיף 4 לפקודת הנזיקין. בנוסף, סעיף 14 מעניק הגנה בתביעת לשון הרע, רק אם הוכח כי בפרסום היה אמת ואילו נטל ההוכחה בידי הנתבעים.
לעניין גובה הפיצוי, הורי הנערה לא הביאו כל עד או מסמך להוכחת הנזק שנגרם להם, אך במסגרת תיקון מס' 6 לחוק נקבעה תקרה לפיצוי בסך של כ-50,000 ₪ ללא הוכחת נזק ולבית המשפט הסמכות להכפיל את הפיצוי במידה והתרשם כי הפרסום נעשה בכוונה.
בית המשפט נוקט משנת זהירות בקביעת גובה הפיצוי בכל הנוגע לסכסוכים משפחתיים ואף בוחן את  "היקף הקהל" שנחשף לפרסומים ובענייננו, הפרסום נחשף מספר פעמים בפני 11 אנשים בלבד. לא הוכח כי אנשים נוספים היו נגישים לפרסומים וכך נקבע פיצוי בסך 40,000 ₪.
לסיכום, במקרה דנן: בית המשפט לענייני משפחה קבע כי פרסומים באינטרנט מהווים לשון הרע כהגדרתם בסעיף 1 לחוק ועל כן יש לפצות את הנפגע (האב במקרה דנן) בגין ההכפשות שהופצו עליו באינטרנט וכן קבע כי גם אם הפרסומים נעשו מתוך תחושת כעס על האב ומתוך דאגה לנערה, אין להם הזכות להכפיש ולבזות אדם בפני כולא עלמא.
בית המשפט קבע כי לעניין גובה הפיצויים יש לקחת בחשבון את גודל החשיפה, ובענייננו דברי ההכפשה היו גלויים בפני 11 אנשים ועל כן השיפוי יעמוד על סך 40,000 ₪.
אזכור פס"ד: ע"א 466/83 שאהה נגד דרדריאן, ע"א 534/65 דיאב נגד דיאב, ת"א 23300-11-10 כהן נגד עמית, רע"א 10520/03 איתמר בן גביר נ' אמנון דנקנר, רע"א 4740/00 לימור אמר נגד ואח' נגד אורנה יוסף ואח'
תאריך פס"ד: 17.10.2012
שופט: נ' שילה
מעוניינים בייעוץ משפטי?
השאירו פרטים ונציג יחזור אליכם בהקדם!
עקבו אחרינו בפייסבוק
תוכן עניינים
דילוג לתוכן