בקשה לצו ירושה

בקשה לצו ירושה – הליך שדורש הבנה מעמיקה

בקשת צו ירושה היא בקשה אשר מוגשת על ידי יורשים בהעדר צוואה או כאשר הצוואה של המנוח איננה חלה על כל רכושו.
יודגש כי צו ירושה הוא צו אשר מצהיר לגבי יורשי המנוח וחלקם בירושה, ואיננו עוסק בפרטיו של העיזבון. בקשת צו ירושה אפשר להגיש לרשם לענייני ירושה או בית הדין הדתי. הבקשה יכולה להיות מוגשת על ידי היורשים שאמורים ליהנות מירושת המנוח וכן על ידי כל מי שיכול להיות לו עניין בהגשת הבקשה כמו למשל נושה או מנהל עיזבון.

לאחר הגשת בקשת צו ירושה

לאחר הגשת בקשת צו ירושה וקליטתה, נעשה פרסום אודות הבקשה בעיתונות וברשומות.
פרסום זה נועד לאפשר הגשת התנגדויות כמו למשל כאשר ישנם יורשים אשר אינם כלולים בבקשה או במידה שקיימת צוואה שלא הוצגה (ואשר אמורה לגבור על צו הירושה שמחלק את הירושה לפי דין).
אם לא הוגשו התנגדויות, סביר כי הצו המבוקש יינתן. במקרים מסוימים, ההחלטה מועברת לבית המשפט באופן אוטומטי כמו לדוגמה אם הוגשה התנגדות, אם המדינה היא אחד מהצדדים לבקשה, אם היועץ המשפטי לממשלה הוא זה שיזם את הבקשה (או הצטרף אליה), אם קיימת אי בהירות לגבי דיני הירושה החלים על הצו (כמו כאשר היורשים בארץ ואילו המוריש נפטר בחו"ל) ועוד.

צוואה הדדית – ייצוג משפטי

ליווי מקצועי מצד עורך דין העוסק בתחום הוא חשוב ובעל משמעות רבה לגבי בקשת צו ירושה. עורך דין יסייע ליורשים לנסח היטב את הבקשה וכן להתמודד עם התנגדויות או התדיינויות בערכאות. עורכי דין העוסקים בתחום מייצגים כמובן גם מבקשים וגם מתנגדים.

משרד עורכי דין רונן דליהו מתמחה במתן ייצוג וייעוץ משפטי ליורשים ומתנגדים בתיקים אלה. אנו מלווים את הלקוח במקצועיות וברגישות תוך חתירה להשגת צו הירושה או לדחיית בקשה להוצאתו. משרדנו מעניק ללקוחותיו סיוע בשליחת הודעות ליורשים לפי דין, השגת כל המסמכים הדרושים בקשת צו ירושה, הדרכה בדבר תשלומי אגרות וכן התמודדות עם מהמורות הצצות לאורך הדרך.

בקשה לצו ירושה – מה חשוב לדעת

חוק הירושה מגדיר שכל אדם שיש לו עניין בעיזבון, בין אם יורש ובין אם לא, רשאי להגיש בקשה לצו ירושה. בפרק השני לחוק מפורט מי הם היורשים עפ"י דין היכולים להגיש בקשה מקוונת לצו ירושה. מי שאינו יורש ישיר ייאלץ להגיש בקשה פיזית או להשתמש בשירותי עו"ד על מנת להגיש את הטפסים.

עם זאת, אנו ממליצים לכל לקוחותינו להימנע מהגשת בקשה מקוונת ללא התייעצות והכוונה מוקדמת עם עו"ד.

הגשת בקשה למתן צו ירושה מקוון

ניתן להגיש בקשה לצו ירושה באופן פיזי למשרדי רשם הירושה או באופן מקוון. המדינה מעודדת הגשת בקשות מקוונות באמצעות הנחה של כ-15% במחיר האגרה. עם זאת, רק צאצאים ישרים, בני זוג, הורים, הורי הורים ואחים יכולים להגיש בקשה מקוונת.

כדי להגיש בקשה מקוונת, עליכם להיכנס למלא את טופס הבקשה באתר משרד המשפטים. בטופס הבקשה תתבקשו למלא את פרטי הנפטר, פרטי מבקש הבקשה ופרטי היורשים. בנוסף תצטרכו להעלות מסמכים סרוקים: תעודת פטירה של המוריש, תעודות פטירה של יורשים שנפטרו, ורישיון רכב (אם יש רכב בעיזבון).

בנוסף, על מבקש הבקשה להוסיף תצהירים רלוונטיים כולל תצהירים הסתלקות חתום בידי עו"ד של יורש המבקש לוותר על חלקו בעיזבון, ותצהיר של מגיש הבקשה לפיה הוא יידע את שאר היורשים אודות הגשת הבקשה (יש ליידע אותם בכתב על פי המחויב בחוק).

האם כדאי להגיש בקשה לצו ירושה לבד? סיפור מקרה

ד' הגיעה אל משרדנו כחצי שנה לאחר פטירת אביה: "הגשנו בקשה לצו ירושה מקוון ( אונליין ) לפני חצי שנה והם טוענים שהיו בעיות בהגשה ועכשיו הכל תקוע. אנחנו לא יודעים מה לעשות". ד' היתה בחורה חכמה ונמרצת בשנות הארבעים לחייה, והמשפחה כולה נגגרה אל תוך לימבו כלכלי-משפטי בגלל הקפאת העסק המשפחתי שהיה רשום על שם אביה הנפטר.

בדקנו את הבקשה כדי להבין מה קרה. התברר שבטופס הבקשה היא עשתה טעות זעירה במילוי רובריקת האפוטרופסות, מה שגרר בדיקה חוזרת של משרד המשפטים וגרם לבעיות באישור הבקשה.

אלינו הם הגיעו לאחר הפסדים של עשרות אלפי שקלים בגלל הסחבת הבירוקרטית. הטיפול לא היה פשוט מפני שהבקשה הועברה הלאה במערכת והיה קושי להשיג את כל היורשים לצורך המשך התהליך. לו היתה ד' פונה אלינו מלכתחילה על מנת למלא את הטופס בשבילה, היו נחסכים למשפחה עשרות אלפי שקלים וחודשים ארוכים של עגמת נפש

שלבים להגשת בקשה למתן צו ירושה באופן מקוון

כיום ניתן להגיש בקשה לצו ירושה בצורה קלה ונוחה יחסית באופן מקוון. את הבקשה יש להגיש לרשם לענייני ירושות כאשר הגשת הבקשה באופן מקוון תזכה אתכם בהנחה של 15 אחוזים מגובה האגרה. חשוב מאוד לדעת כי כאשר היורשים של הנפטר הם האחים שלו, דודים שלו או בני הדודים שלו, הרי שהם לאי יכולים להגיש את הבקשה המקוונת. הבקשה המקוונת תתבצע באמצעות מילוי הפרטים של הנפטר וכן הפרטים של מבקש הבקשה ופרטי היורשים הנוספים על גבי הטופס המקוון.

בשלב השני יש להגיש לטופס המקוון המדובר מסמכים שיש לסרוק. המסמכים הם: תעודת פטירה של המוריש, תעודת פטירה של יורש במידה ונפטר וכן רישיון רכב של המוריש אם היה בבעלותו רכב. אם אחד היורשים מחליט לוותר על חלקו בעיזבון עליכם לצרף תצהיר של היורש שוויתר על חלקו כאשר התצהיר חייב להיערך ולהיחתם על ידי עורך דין. 

לאחר שממלאים את הטופס המקוון של בקשה לקיום צוואה ומצרפים את המסמכים שהוזכרו לעיל, חשוב מאוד שמבקש הבקשה ישמור וידפיס את הטופס המדובר ויחתום עליו מול עורך דין אשר יאמת את זהותו. את הטופס החתום יש לסרוק ולהוסיף לבקשה המקוונת. לאחר שמסיימים את שלב הגשת הבקשה, יש לשלם באמצעות כרטיס אשראי אגרה הנדרשת עבור הגשת הבקשה המדוברת וכן אגרה אשר נדרשת בגין פרסום בקשה לצו ירושה בעיתון היומי.

כיצד מגישים בקשה לצו ירושה שלא בצורה מקוונת?

 בקשה בדרך זו ניתנת להגשה ע"י אדם פרטי ולא ע"י עו"ד.

על אף שהדרך המקוונת מהווה כיום את הדרך הנוחה והיעילה ביותר להגשת בקשה מעין זאת, עדיין ישנם לא מעט אנשים שאינם מעוניינים להגיש את הבקשה בדרך זאת ועל כן, חשוב לדעת שהליך הבקשה בצורה לא מקוונת דומה להליך המקוון רק שבניגוד אליו המבקש צריך לקבל צו ירושה וללא טופס בקשה לצו ירושה בכתב ולצרף את המסמכים הנאמנים למקור לבקשה. את הבקשה המדוברת יש להגיש בארבעה עותקים, מקור ועוד 3שלושההעתקים במשרדי הרשם לענייני הירושה במחוז השייך למקום שבו התגורר הנפטר. לאחר מכן יש לשלם את האגרה הרלוונטית, כאשר ניתן לשלם אותה בשוברי תשלום שיתקבלו ממשרדי הרשם לענייני ירושה או באינטרנט. ניתן גם לבצע הפקדה בבנק הדואר למספרי החשבון שפורטו באתר של משרד המשפטים ולאחר מכן לצרף אישור הפקדה.

בנוסף, משרדנו מתמחה בהליך גירשון ברבנות, התרת נישואין, סכסוכים משפחתיים ועוד.

מעוניינים בייעוץ משפטי?
השאירו פרטים ונציג יחזור אליכם בהקדם!
עקבו אחרינו בפייסבוק
תוכן עניינים
דילוג לתוכן