פסק דין – פיצויים בגין אלימות במשפחה

תביעה נזיקית נגד בן זוג בגין אלימות (עמ' 1014/05 ועמ' 1009/05 פלוני נ' אלמונית מיום 15/6/06 בבית משפט המחוזי בתל אביב)
פסק הדין נשוא ערעור זה שלעיל דן בתביעת נזיקין שהגישה מערערת נגד בעלה בגין מעשי אלימות כלפיה.
בית משפט קמא מצא קשר סיבתי בין מעשי האלימות של הבעל לבין נזקי האישה ופסק לה בגין נזקים אלו פיצוי כולל בסך של 49,500 ₪ לגבי שלושה ראשי נזק :
א. הפסד השתכרות בגין העבר
ב. הפסד השתכרות לעתיד
ג. נזק לא ממוני בגין כאב וסבל
האישה ערערה כנגד סכום הפיצוי והבעל ערער כנגד תקינות ההליך וחיובו בפיצויים.
ערעור הבעל נדחה וערעור האישה התקבל בחלקו באשר להשתכרותה העתידי והכאב והסבל.
באשר לפיצוי בגין כאב וסבל- בית המשפט המחוזי היה סבור כי יש מקום להתערב בקביעת בית משפט קמא שכן הוכח קשר סיבתי ישיר בין מעשיו האלימים של הבעל לבין הנכות הנפשית ממנה סובלת התובעת ואשר נגרמה בגין מעשים אלה. בניגוד לתביעות נזיקין בהן נגרם הנזק כתוצאה מרשלנות הזולת, בפס"ד זה הנזק נגרם כתוצאה ממעשים פליליים של המערער שנעשו בכוונה תחילה ובמטרה לפגוע ולהזיק למערערת.
אין כל סכום שיכול לפצות קורבן אלימות במשפחה על הסבל, ההשפלה והכאב עד כי מיגור התופעה הפך לבעל חשיבות עליונה בקרב בתי המשפט על ערכאותיהם השונות, ובעניין זה אין מקום למסר סלחני. על תופעת האלימות במשפחה אמר השופט לוין בדנ"פ אזואלוס נ' מדינת ישראל דינים עליון נח' 348 כי היא " הפכה למכת מדינה באופן המעורר חלחלה , ונשים מותקפות עד כדי קיפוח חייהן בנופלן קורבן לקנאת בעליהן, לנקמנותם או לגחמותיהם".
אין כל ספק, שיש מקום לעשות שימוש גם בדיני הנזיקין במסר זה, ולחייב מזיק בתשלום פיצויים הולמים וראויים בגין הנזקים שגרם לניזוק. הביטוי לצורך זה בתביעת נזיקין, צריך לבוא במסגרת הענקת פיצוי בגין כאב וסבל.
במקרים בהם קיים אלמנט של כוונה וזדון, הלכה היא לפסוק פיצויים מוגברים, אשר באים מחד, לבטא את נזקו של הנפגע, ומאידך, את גודל העוולה של המזיק. הדבר שכיח במיוחד במקרים של תקיפת הזולת. במקרים אלה שמים בתי המשפט דגש על האלמנט הנפשי הכרוך במעשה העוולה של המזיק ולעיתים יש בהתנהגותו בכדי לגרום להגדלת הפיצויים.
בתמ"ש (ת"א) 64901/96 פולק נ' פולק תק-מש 83(3)2001 קבע בית המשפט כי ,
" יש לעשות שימוש בהכרה בפיצויים עונשיים בעוולת התקיפה וליישמה בדיני משפחה כדרך נוספת
להתמודדות עם תופעת האלימות".
בע"מ 595/04 פלונית נ' אלמונית קבע בית המשפט כי יש לנהוג בזהירות בפסיקת פיצויים עונשיים, אך מצא טעם בפסיקת פיצויים מוגברים, בנסיבות מיוחדות.
מעוניינים בייעוץ משפטי?
השאירו פרטים ונציג יחזור אליכם בהקדם!
עקבו אחרינו בפייסבוק
תוכן עניינים
דילוג לתוכן