עיקול רכב בתביעה רכושית

עיקול רכב בתביעה רכושית
 בהחלטה מיום 3/10/06 דחתה כבוד השופטת שפרה גליק מבית המשפט לענייני משפחה בחדרה (בש"א 1597/06) את בקשת הבעל להסיר את העיקול על מכוניתו וקבעה, כי גם כשמדובר בנכה אין לפטור מעיקול מכונית נכים יקרת ערך השייכת לו, אם אפשר להתאים לצרכיו החיוניים מכונית זולה יותר.
במקרה זה דובר על סכסוך בין בני זוג בכל הנוגע לרכושם. האישה הגישה כנגד הבעל תביעה לנקיטת סעדים לפי חוק יחסי ממון ולפס"ד הצהרתי בדבר בעלותה במחצית הרכוש הרשום ע"ש הבעל. במסגרת אותה תביעה הוטל עיקול על רכב הבעל הנכה. הבעל ביקש את העיקול בהיותו רכב של נכה בהתאם לסעיף 22(א)(5) לחוק ההוצאה לפועל, התשכ"ז- 1967.
 טענות הצדדים:
הבעל טען כי רכבו הוא בגדר רכב נכה וככזה לא ניתן לעיקול על סמך הוראת סעיף 22(א)(5) לחוק ההוצל"פ. הסעיף קובע : כי לא ניתן לעקל בין היתר, "כלים, מכשירים,
מכונות, מיטלטלין אחרים ובעלי חיים השייכים לנכה הנחוצים לו לשימושו האישי בגלל נכותו". הבעל הוסיף וטען כי ברור הוא לכל שרכב נכה נכנס להגדרה זו.
כמו כן, הוסיף וטען כי העיקול הוטל על הרכב במסגרת תביעה לאיזון משאבים וככזו, אם תזכה אשתו בתביעה תוכל לקבל את מחצית שווי הרכב מנכסים אחרים השייכים לו.
לעומתו, טוענת אשתו, כי חוק ההוצל"פ אינו קשור כלל וכלל לעניין וכי העיקול בא להבטיח את זכויותיה במסגרת תביעתה הרכושית.
כבוד השופטת הביאה פסיקה בעניין והראתה כי הפסיקה הנוגעת לעניין קבעה במפורש כי רכב אינו נכלל בהגדרת סעיף 22(א)(5) לחוק ההוצל"פ.
הלכה זו ניתן לראות בפסק דינו של השופט יצחק עמית בבית המשפט המחוזי בבש"א 8671/02 בעניין יוסף יורם נ' בנק לאומי אשר קבע:
" ….נשים פעמינו אל הוראות סעיף 22 (א)(5) לחוק ההוצל"פ, ונראה כי המילה "מכונית" לא נזכרה בסעיף. קשה להלום כי המחוקק השמיט מכונית מהנכסים שאינם ניתנים לעיקול. יש להניח שוב שלא בלאקונה מדובר, אלא בהסדר שלילי. תימוכין לכך אני מוצא בפס"ד כתבי נ' אלגוב ע"א 2886/92 שם אושר עיקול על רכב נכה. אכן לא נעלם מעיני כי בשולי פסה"ד נאמר כי אין לפטור מעיקול מכונית נכים יקרת ערך אם אפשר להתאים לצרכיו החיוניים של הנכה מכונית זולה יותר…"
וכך גם פסק השופט חננאל שרעבי בבש"א (חד') 857/04 בעניין דניאל הנרייט ברדה נ' מ"י.
מעוניינים בייעוץ משפטי?
השאירו פרטים ונציג יחזור אליכם בהקדם!
עקבו אחרינו בפייסבוק
תוכן עניינים
דילוג לתוכן