עילות לאי חיוב במזונות אישה

עילות לאי חיוב במזונות אישה
•        אישה שעזבה את הבית – "מעין מורדת" – הלכה היא כי משאישה אינה גרה עם בעלה, הזכות למזונות תלויה בעילה לעזיבת הבית. כך למשל אם הוכיחה האישה כי עזבה את הבית בשל נסיבות אשר אינן מאפשרות לה חיים סבירים בבית כגון אלימות של הבעל או יחס משפיל כלפיה, תמשיך לעמוד לאישה זכותה למזונות. מידת ההוכחה הנדרשת בבית המשפט לענייני משפחה קלה יחסית בעוד שבבית הדין הרבני נדרשת רמת הוכחה נוקשה ביותר.
•        סירוב האישה לקיים יחסי אישות – אישה המסרבת לקיים יחסים אישות עם בעלה מכונה אישה "מורדת". קיימים שני סוגים של "מורדת" – האחת, שאינה מעוניינת לקיים יחסי אישות עם הבעל בעוד שאינה מעלה כל טענה נגדו. השניה, אישה העומדת לה טענה מוצדקת לאי קיום חיי אישות עם בעלה. כעיקרון, משני הסוגים של ה"מורדת" נשללת הזכות למזונות. יחד עם זאת, גם כאן ייתכנו מקרים בהם תעמוד לאישה טענה מוצדקת להתנהגותה. במקרים כאלה תהא זכאית האישה למזונות אף על פי שהינה "מורדת". חשוב להדגיש כי קיימת סבירות גבוהה לכך שבית המשפט לענייני משפחה יכריז בקלות רבה יותר על אישה כמי שזכאית למזונות על אף היותה "מורדת" בשל אותן נסיבות המקימות לה טענה מוצדקת לעומת בית הדין הרבני.
•        בגידה של האישה בבעלה – "זנתה תחתיו".  על מנת שבית המשפט ישלול מאישה את זכאותה למזונות בעילה זו יש צורך בראיות כבדות משקל. בית המשפט לענייני משפחה לא יסתפק בעדותו של עד אחד, כך בע"א 1581/82 ולנטין נ' ולנטין, פ"ד מ"ט (3) 441, 455 – לא הסתפק בית המשפט בהודאת האישה שזנתה תחת בעלה ודרש ראיה חיצונית תומכת, וזאת בשל החשש שהניע את האישה רצונה העז בגירושין.
בשנים האחרונות, לאחר חקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, יישמו בתי המשפט את עיקרון השיוויון בין המינים בעניינינו. מכאן כי במקרים בהם ניהל הבעל מערכת יחסים עם אישה אחרת מהלך הנישואין, לא יוכל הבעל לטעון כי האישה ניהלה מערכת יחסים עם גבר אחר על מנת לשלול את זכאותה למזונות, בשל עיקרון ההדדיות והשיוויון.
תמ"א (ת"א) 553/94 י.ל. נ' י.ל. תקדין-מחוזי 94(4) 131.
תמ"ש (ת"א) 31641/97 פלונית נ' פלוני, לא פורסם.
•        אי קיום מצוות הדת – אישה אשר אינה מקיימת את מצוות הדת עשויה לחטוא בשני אופנים: אם בשל כך שעקב התנהגותה זו היא מכשילה את בעלה ומביאה אותו לעבור על איסורי התורה, ואם בשל כך שהיא עצמה אינה מקיימת את הלכות הדת ופוגעת בחיי בני הזוג. חשוב לציין כי כאשר בעל שאינו שומר מצוות מעלה את הטענה, על פי עקרון ההדדיות שנקבע בפסיקה, דין הטענה להידחות.
תמ"א (ת"א) 553/94 י.ל. נ' י.ל. תקדין-מחוזי 94(4) 131.
תמ"א (ת"א) 4374/90 מושיוב נ' מושיוב תקדין-מחוזי 93 (2) 667.
מעוניינים בייעוץ משפטי?
השאירו פרטים ונציג יחזור אליכם בהקדם!
עקבו אחרינו בפייסבוק
תוכן עניינים
דילוג לתוכן