משפחות חד הוריות

כיום, בישראל כ-120,000 משפחות חד הוריות, אשר ב- 95% מהן עומדת בראש המשפחה אישה. בעקבות השינויים המבניים במושג המשפחה בישראל, נשים רבות מחליטות להקים משפחה גם ללא נישואין ו/או חיים עם בן זוג קבוע.
מצב המשפחה החד הורית מוסדר, החל משנת 1992, בחוק משפחות חד הוריות. החוק  מתנה מס' תנאים על מנת להיכנס להגדרת "הורה יחיד":
•        תושב ישראל.
•        בהחזקתו ילד.
•        אינו נשוי ואין לו אדם הידוע בציבור כבן זוגו.
•        נשוי, ובלבד שחי שנתיים לפחות בנפרד מבן זוגו ופתח בהליך לפירוק קשר הנישואין  או אישה עגונה או אישה ששהתה במקלט לנשים מוכות 90 ימים לפחות בשנה.
•        עולה חדש הנמצא בארץ למעלה משנה ובן זוגו לא עלה לארץ, ובתנאי שאין לו בן זוג אחר.

החוק מצביע על מגמה של המדינה לתמוך במשפחות חד הוריות. מוסדרות בחוק מספר הטבות הניתנות למשפחות חד הוריות:
•        קדימות בזכאות להכשרה מקצועית.
•        קדימות בקבלה למעונות יום והנחה במעונות המוכרים על ידי משרד העבודה והרווחה.
•        סיוע ברכישת דירה – זכאות להלוואה מוגדלת מהמדינה לצרכי דיור.
•        סיוע בתשלום שכר דירה – משפחות חד-הוריות חסרות דירה זכאיות להשתתפות בתשלום שכר דירה במשך שלוש שנים, בלא מבחן תעסוקה או מבחן הכנסה.

כמו כן, התפתחו מספר הטבות נוספות, שלא במסגרת חוק משפחות חד הוריות, כגון: הנחה במיסיי עירייה (ארנונה), קבלת מענק לימודים, אחת לשנה, מהמוסד לביטוח לאומי, נקודת זכות לצורכי הקלה במס הכנסה ועוד.

דוגמאות לפסק דין בנושא משפחות חד הוריות:

בג"צ 2458/01 משפחה חדשה נ' הוועדה לאישור הסכמים לנשיאת עוברים, (לא פורסם, החלטה מיום 23.12.2002)- האם חוק הפונדקאות חל על אישה שאין לה בן זוג? – נדון בפני המשנה לנשיא ש' לוין  והשופטים מ' חשין, ט' שטרסברג-כהן, ד' דורנר, ד' ביניש, י' אנגלרד, א' פרוקצ'יה. העותרת היא אישה רווקה וללא בן-זוג וללא ילדים, בשנות הארבעים לחייה, שרחמה נכרת,  וכעת היא מבקשת להביא ילד לעולם. בדרכה למימוש רצונה נשאבו מגופה של העותרת ביציות, ואלו הופרו בהפריה חוץ-גופית בזרעו של תורם אנונימי. העותרת ביקשה להשלים את התהליך על דרך השתלתן של הביציות המופרות ברחמה של אֵם פונדקאית, ולעניין זה פנתה אל ועדת האישורים שהוקמה על-פי חוק הסכמים לנשיאת עוברים (אישור הסכם ומעמד היילוד), תשנ"ו-1996, בבקשה כי יינתן לה אישור להסכם פונדקאות. ועדת האישורים החליטה לדחות את בקשתה של העותרת על הסף, משום שאין לה בן-זוג. העתירה היא לביטול החלטתה של ועדת האישורים.
הוחלט ברוב קולות, לדחות את העתירה. כב' הש' חשין, ציין בפסק דינו כי אכן מדובר כאן במקרה של הפליה, שהרי שלילת זכותה של אישה שאין לה בן-זוג שקולה לכאורה כנגד הפלייתה לרעה של אותה אישה, הפליה שאין לכאורה הצדק בצדה. יחד עם זאת, אין זו העת להתערב בחקיקה ראשית, שכן חוק הפונדקאות הינו חוק ייחודי ורגיש הבא להסדיר תופעה חדשנית ומורכבת. לפיכך, מן הראוי להשאיר את ההסדר החוקי על כנו, עד אשר ייצבר ניסיון בנושא הפונדקאות.