משמעות אי דיווח למנהל מיסוי מקרקעין

כאשר צדדים לעסקה נקשרים בהסכם למכירת זכויות במקרקעין, מוטלת עליהם החובה לדווח על העסקה למנהל מיסוי מקרקעין.

העדר דיווח בדר"כ נעשה על מנת להסתיר קיומה של עסקה ו/או לדחות את תשלום המס המגיע בגינה.

בתי המשפט בישראל מתייחסים להעדר הדיווח בחומרה רבה.

בפס"ד פרוייקט אורנים מבנים

(ת"א 2259/99) קבע כבוד בית המשפט כי אי מילוי חובת הדיווח למנהל מיסוי מקרקעין עולה כדי כריתת חוזה בלתי חוקי, דבר העשוי לגרום לפסלות החוזה ולמעשה לאיין את העיסקה לחלוטין.

סעיף 73 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח, מכירה ורכישה) התשכ"ג- 1963

מטיל על מוכר זכות במקרקעין את החובה לדווח למנהל מיסוי מקרקעין אודות פרטי העסקה.

אם מדובר בשומה רגילה- יש לדווח על העסקה דיווח תוך 30 יום מיום העסקה.

אם מדובר בשומה עצמית- יש לדווח תוך 50 יום מיום העיסקה.

בפס"ד אלדר שרון (ע"א 489/89

) בית המשפט העליון קבע כי בעסקה המותנית בתנאי מתלה, "יום המכירה" לעניין החוק יקבע על פי יום חתימת ההסכם ולא לפי היום בו יתקיים התנאי המתלה.

בפס"ד פרוייקט אורנים מבנים, נדרש בית המשפט המחוזי גם לדון בסוגיית המועד בו יש לדווח למנהל מיסוי ממקרקעין על עסקה המותנית בתנאי מתלה.

בפסה"ד הסתמך בית המשפט על ההלכה שנקבעה בענין אלדר שרון ואף הוסיף וקבע כי לאי הדיווח לרשויות המס עלולות להיות השלכות כבדות משקל.

שם קבע בית המשפט כי על פי סעיף 73 לחוק מיסוי מקרקעין היתה מוטלת על הצדדים החובה לדווח למנהל מיסוי מקרקעין על העסקה כבר בעת החתימה על ההסכם.

בנוסף בית המשפט גם קבע, כי העדר דיווח גורם לאי חוקיות העסקה ועקב כך לבטלותה, זאת בהתאם לסעיף 30 לחוק החוזים הקובע את בטלותו של הסכם שכריתתו תוכנו או מטרתו הינם בלתי חוקיים.

לסיכומו של עניין!

בית המשפט רואה בחוזה מותנה בתנאי מתלה כחוזה תקף לכל דבר ועניין מרגע כריתתו. ההבדל היחיד בין חוזה רגיל לבין חוזה מותלה הוא בכך שיישומו של החוזה המותלה נדחה עד למועד התקיימות התנאי המתלה. לכן יש לדווח על חוזה מותלה במסגרת המועדים הקצובים על פי חוק מיסוי מקרקעין, בדיוק כפי שהיה נעשה במקרה של חוזה רגיל.