מזונות הידועה בציבור

מזונות ידועה בציבור

קיימת הבחנה לעניין המזונות בין מזונות בגין התקופה בה חיו בני הזוג יחד טרם הפרידה לבין מזונות המתייחסים לתקופה שלאחר הפרידה וסיום החיים המשותפים.
הפסיקה קבעה כי אישה זכאית למזונות עבור התקופה בה חיה עם בן זוגה, וזאת מכוח הסכם מכללא הנלמד מעצם החיים המשותפים. הסכם מכללא מסתמך על אומד דעתם של הצדדים ועל כוונתם הסובייקטיבית. כאן למעשה משווה הפסיקה את מעמדה של הידועה בציבור לזה של אישה נשואה. ההיגיון מחייב כי אישה שחיה חיי שיתוף עם גבר ועמדה בחובותיה כלפיו זכאית להנות גם מזכויותיה – ממש כפי שמקנה החוק לאישה נשואה.
ראה: ע"א 563/65 יגר נ' פלביץ' פ"ד כ (3) 244.
וכן, ע"א 805/82 כהן נ' ורסנו פ"ד ל"ז (1) 529.
יתרה מכך, כבוד הנשיא ברק בבר"ע 8256/99 פלונית נ' פלוני והיועה"מ (טרם פורסם), החיל את עיקרון תום הלב על חובת תשלום המזונות בין ידועים בציבור. כך למשל בנסיבות בהם בני זוג חיו בצוותא כידועים בציבור בדירת הגבר, הרי שעם פרידתם תיוותר האישה מחוסרת מדור. מכיוון שהזוג חי יחד מזה שנים מספר וקיימת ביניהם תלות כלכלית, לא ייתכן שסיום הקשר יותיר את האישה מחוסרת קורת גג. לפיכך מן ההגינות ומן הצדק יהא אז לפסוק לאישה מזונות משקמים, גם במידה ולא הוכח קיומו של הסכם, אשר היקפם ומשכם ייקבעו בהתאם לנסיבות המיוחדות של המקרה.
לעומת זאת, מזונות לתקופה שלאחר הפרידה לידועה בציבור, לא ניתן לחייב אלא בהימצא הסכם מפורש המעיד על כך.
ראה פס"ד ותיק של בית המשפט העליון: ע"א 32/81 צונן נ' שטל פ"ד ל"ז (2) 761, 765.
סעיף 55 לחוק הירושה מעניק לידועה בציבור זכויות לירושה ולמזונות מן העיזבון. ידועה בציבור עשויה לרשת חלק מעיזבונו של בן זוגה המנוח, במידה ולא הייתה נשואה לאחר בעת פטירתו, ובמידה והמנוח לא הותיר אחריו צוואה המורה כיצד לחלק את רכושו.
ידועה בציבור זכאית למזונות מעיזבונו של גבר שנפטר שהיה בן זוגה עד למותו וכן זכאית היא לפיצויי נזיקין אם נפטר בנסיבות המזכות בפיצויים (תאונת דרכים, תאונת עבודה, פטירה במהלך שירות צבאי או מילואים) במידה והיא תחשב ותוכר כתלויה בו על פי פקודת הנזיקין.
הלכה זו נקבעה על ידי בית המשפט העליון לעניין מזונות הידועה בציבור בתחום הנזיקין. בע"א 2000/95 לינדורן נ' קרנית ואח' תקדין-עליון 99 (4) 84 נפסק כי ידועה בציבור נחשבת כבת זוגו של המנוח לעניין דין התלויים שבנזיקין, כלומר – הידועה בציבור זכאית לפיצוי על אובדן התלות בבן זוגה לפי פקודת הנזיקין.