מהו הליך גירושין בבית הדין הרבני?

בישראל, רוב החתונות של זוגות יהודים נערכות עפ"י ההלכה היהודית – "כדת משה וישראל".

בהתאם לחוק, גירושין של זוגות יהודים בישראל חייבים להיות גם הם עפ"י ההלכה היהודית תוך שהסמכות לדון בגירושין מוענת לבית הדין הרבני. 

עפ"י נתונים סטטיסטים, כשליש מהזוגות הנשואים מגיעים בשלב מסוים להחלטה על פרידה ופירוק התא המשפחתי.

הדיינים בבית הדין הרבני מנהלים את הליך הגירושין הן עפ"י ההלכה היהודית והן עפ"י חוקי מדינת ישראל.

לאור מורכבות ההליך יוסבר בקצרה אודות הליך הגירושין בבית הדין הרבני.

בית הדין הרבני

מערכת המשפט הישראלית מכילה בתוכה  גם את בתי הדין הדתיים של כל אחת מהדתות הגדולות שחיות בישראל (יהדות, אסלאם, נצרות והדת הדרוזית).  בית הדין הרבני הוא בית הדין הדתי של בני הדעת היהודית. לבית הדין הרבני הסמכות לדון, בין היתר, בענייני נישואין וגירושין של  יהודים. בהקשר זה יוער כי גם זוגות יהודיים שנישאו בנישואין אזרחיים (כדוגמת "נישואי קפריסין") ונרשמו כזוג נשוי במשרד הפנים,, נדרשים להגיע לבית הדין הרבני לצורך הליך גירושין. 

הדיון עצמו

באופן כללי, הליך הגירושין בבית הדין הרבני, מסתיים כאשר הבעל "מעניק" לאישה את "הגט" באמצעות טקס הלכתי סמלי השלב הראשון של הטקס הוא כאשר הדיין מוודא שאכן שני בני הזוג מעוניינים בביצוע הליך הגירושין. בשלב השני, הדיין עורך זיהוי של בני הזוג והוא עושה זאת על ידי תשאול של שני עדים מטעם הזוג – הליך כזה נקרא "בירור שמות". בשלב השלישי,מסמיך הבעלאת אנשי בית הדין לכתוב את הגט וכן מוסר כלי כתיבה לסופר סת"ם שתפקידו לכתוב את הגט. 

בסופו של ההליך, כאשר הגט ערוך ומוכן, על הבעל למסור  את קלף הגט לידיה הפרושות של האישה "ולשחרר" אותה. האישה תתבקש להניח את הגט תחת בית השחי ולצעוד מספר צעדים הלוך ושוב בחדר.

ליווי מקצועי

כדי להחליט באופן הנכון ביותר עבורכם על תהליך הגירושין, כדאי ורצוי מאוד להיעזר באנשי מקצוע וכן ניתן לפנות לעזרה מקצועית גם בשלבים מוקדמים של סכסוכים במשפחה. ליווי מקצועי של משרד עורכי דין דליהו רונן ושות', יקל עליכם מאוד החל בשלב קבלת ההחלטות ועד לסיומו של ההליך וקבלת הגט.ליווי של עו"ד מקצועי ובעל ניסיון יוכל לסלול עבורכם דרך פשוטה "למסע" הזה, כדי שאתם תוכלו להתמקד בשיקום הרגש.

מעוניינים בייעוץ משפטי?
השאירו פרטים ונציג יחזור אליכם בהקדם!
עקבו אחרינו בפייסבוק
תוכן עניינים
דילוג לתוכן