ידועים בציבור – ירושה

ירושה – ידועים בציבור מבחנים להיות ידועים בציבור
בבית המשפט לענייני משפחה בכפ"ס ת"ע 3600/07
בפני כב' השופט יעקב כהן
נסיבות המקרה:
התובעת ואביהם של הנתבעים קיימו בניהם מע' זוגית במשך 8.5 שנים, בשנים שקדמו לפטירתו של המנוח מבלי להינשא זה לזו, תוך הפרדה רכושית ומגורים בדירות נפרדות אך סמוכות. הקשר הכלכלי בניהם הסתכם בתמיכה כלכלית צנועה שהעניק המנוח לתובעת וכן במימון בילויים (לרבות נסיעות לחו"ל), הוצאות שוטפות לקניית מזון והחזקת רכב ששימש את שני הצדדים. לטענת התובעת מערכת היחסים ששרה בינה לבין המנוח מקימה לה זכאות לרשת את המנוח כאילו הייתה נשואה לו בעת פטירתו.. לטענת התובעים הקשר התמצא בסיפוק צורכי בילוי וחברה, ומשכך ועל רקע המגורים הנפרדים והעדר כוונת הורשה אין התובעת זכאית למאום.
בית המשפט פסק:
בהתאם לפסיקת בית המשפט העליון, הזכות לרשת עפ"י סעיף 55 לחוק הירושה אינה תלויה בכל תנאי נוסף או בכוונת הורשה כל שהיא של בן הזוג הנפטר אלא די בכך ששלושת היסודות שנמנו בסעיף 55 לחוק הירושה נתקיימו.
בע"א 818/75 עיזבון המנוח ברוניסלבה נ' חיים מרגלית נקבע ע"י כבוד השופט חיים כהן כי:
" משנקבע כעובדה שאומנם חיו המנוח ובת זוגו חיי משפחה בצוותא וניהלו משק בית משותף כאמור בסעיף 5, כי אז נובעת מן העובדות האלה בלבד לא צורך בראיות נוספות, זכותו של בן הזוג האמורה בסעיף 55, ואין נפקא מינה לענין זכות זו אם נתכוון או לא נתכוון המנוח להורישו.
שלושת היסודות שנמנו בסעיף 55 לחוק הירושה הינם: חיי משפחה, משק בית משותף, והצדדים בסטטוס של פנויים.
סעיף 55 השווה את הידועים בציבור שמקיימים את שלושת התנאים לזוגות נשואים כך שגם במקרים בהם לא הוכחה כוונת הורשה ואפילו במקרים בהם הוכח לא חפץ להוריש לבן הזוג אך לא ניתן ביטוי לרצון זה בצוואה, זכאים הידועים בציבור העונים על דרישות סעיף, 55 לרשת את בן זוגם שלא הותיר צוואה.
ביהמ"ש סבור שניתן לקבוע קיומם של "חיי משפחה" ו"משק בית משותף" על אף לינה דרך כלל או אף באופן קבוע בדירות נפרדות זאת בנסיבות הולמות מיוחדות וחריגות בהם יוכח כי הצדדים בילו יחדיו כמעט בכל שעות היממה. במקרה דנן שוכנע ביהמ"ש כי התובעת והמנוח ניהלו חיי משפחה מובהקים, במשק בית משותף הכוללים את כלל מרכיבים שנמנו בהלכות כמאפיינים של חיי משפחה וכי היו נסיבות אובייקטיביות שהשפיעו על הלינה הנפרדת. ומכאן שהתובעת והמנוח היו " ידועים בציבור" הנכנסים בגדרו של סעיף 55 לחוק הירושה.
מעוניינים בייעוץ משפטי?
השאירו פרטים ונציג יחזור אליכם בהקדם!
עקבו אחרינו בפייסבוק
תוכן עניינים
דילוג לתוכן