הטבות במס אגב גירושין

‏‏

הטבות במס אגב גירושין

בימינו אנו, גירושין הינם דבר שבשגרה. והשלכתם נותנת אותותיה גם על מערכת המיסוי במדינה.

הטבות מס כידוע מתבטאות בזיכויים, ניכויים ופטורים, לרוב מטרתן להעניק סיוע פיננסי, מעין הנחה , לשם עידוד והקלה על האוכלוסייה ובעיקר למטרה סוציאלית.

ברשימה שלהלן יוזכרו יסקרו חלק ממגוון הסיטואציות אשר מזכות בהטבות מס אגב גירושין.

1. הורים גרושים החולקים את כלכלת ילדיהם (מזונות). במצב זה זכאי ההורה אשר אינו מתגורר עם בניו לנקודת זיכוי אחת או לחלק ממנה כתלות בחלקו בהוצאות הכלכלה אך ללא תלות במספר הילדים.

2. נישואין שניים- פקודת מס הכנסה מעניקה הטבה מיוחדת לגרוש אשר התחתן בשנית ושמלם דמי מזונות. ע"פ הפקודה מוענקת לו נקודת זיכוי אחת הנוספת לזו שכבר נתנה לו עקב הוצאות בגין כלכלת ילדיו וחלוקתן עם גרושתו.

יש לציין כי אף החוק לתיקון דיני משפחה (מזונות) תשי"ט-1959. החוק מעניק הטבות הן במקביל והן בנפרד מפקודת מס הכנסה. משום כך התערב בית המשפט העליון לא אחת בפירוש פקודת מס הכנסה לשם שמירה על קו מחשבה אחיד עם המחוקק. בפסק דין שניתן בשנת 2003, אשר עיקרו הי בתיקון חוק המזונות והשלכות התיקון. מטרת התיקרון הייתה להעניק זכות לנישום ששילמו מזונות אך לא יכלו להנות מההטבות אשר קיימות בפקודת מס הכנסה. מטרת המחוקק הייתה להשוות מצבם לנישומים אשר היו רשאים לנכות את הוצאותיהם ע"פ פקודת מס הכנסה.

עיקרי ההלכה הם שלגבי מצבים מיוחדים כגון זה שבסעיף 45 לפקודה שעיקרו ניכוי בגין הוצאות כלכלתם של ילדים, זכאי הורה לשתי נקודות זיכוי בגין כלכלת ילד בגיר, דהיינו ילד שעבר את גיל 18, התנאי הוא שמזונותיהם משולמים מכח חוק.

3. הטבה נוספת היא הטבה לאב שילדי נחשבים כתושבי חוץ לעניין פקודת מס הכנסה. במצב זה מתחשבת הפקודה באותו פרט שילדיו הם תושבי חוץ בעוד הוא משלם דמי מזונות על פי פסק הדין של בית משפט זר. ההטבה מאפשרת לאב לנכות חלק מהסכום, העולה על הסכום שקבע שר האוצר, בחישוב הכנסתו החייבת בכפוף לתקרה (סעיף 20 לפקודה)

4. הטבה נוספת קיימת בחוק מיסוי מקרקעין. החוק מוציא מגדר מכירה בני זוג שמכרו את דירתם אגב גירושין ובכך פוטר את בני הזוג מתשלום מס שבח ומס מכירה. חידוש נוסף הוא שאין צורך בהסדר רכוש מבית משפט אלא די בהסכם גירושין או פסק דין שניתן אגב הליכי גירושין גם אם שאר ההליכים טרם נסתיימו (לדוגמא, טרם ניתן גט או טרם הסתיימו הליכי המזונות, החזקת ילדים וכיו"ב) לשם קבלת הפטור.

אין באמור לעיל משום הדרכה משפטית ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי על ידי עורך דין. בכל פעילות והליך שיינקטו יש להיוועץ קודם לכן בעו"ד מומחה.

מעוניינים בייעוץ משפטי?
השאירו פרטים ונציג יחזור אליכם בהקדם!
עקבו אחרינו בפייסבוק
תוכן עניינים
דילוג לתוכן