בוררות ובית המשפט למשפחה

מה היחס בין חוק הבוררות לבית המשפט למשפחה?
על פי חוק הבוררות תשכ"ח1968- בית המשפט המוסמך לענין אותו חוק, ובענין אישור פסק בורר בכלל זה, הוא בית המשפט המחוזי.
סמכות בית המשפט המחוזי בענייני בוררות סוייגה בסעיף 79ב לחוק בתי המשפט (נוסח משולב) התשמ"ד1984- הקובע כי בית משפט הדן בענין אזרחי רשאי בהסכמת הצדדים להעביר ענין שלפניו לבוררות, והוראות חוק הבוררות יחולו על בוררות כזו, והסמכות על פי חוק זה תהיה נתונה לאותו בית משפט שהעביר את הענין לבוררות.
אילו הצטמצמו הוראות הסמכות העניינית בנושאי בוררות לשני מקורות אלה, היה מקום להניח כי הסמכות לאשר פסק בורר שניתן שלא במסגרת דיון אזרחי בפני בית משפט אזרחי כאמור בסעיף 79ב לחוק בתי המשפט נתונה לבית המשפט המחוזי גם בענייני משפחה מכוח הסמכות הכללית הנתונה לו על פי חוק הבוררות. עם זאת, חוק בית המשפט לענייני משפחה קבע כי לבית המשפט לענייני משפחה תהיה סמכות ב"ענייני משפחה". עניינים אלה הוגדרו לפרטיהם בסעיף 1 לחוק, ובסעיף 1(ו) ניתנה סמכות לשר המשפטים בכפוף למילוי תנאים מסויימים לקבוע בצו עניינים נוספים שבית המשפט לענייני משפחה יהיה מוסמך לדון בהם על פי חוק זה.
מכוח סמכות זו, נקבע בצו בית המשפט לענייני משפחה (בוררות בענייני משפחה) תשנ"ו1996- כי תובענות המוגשות לפי חוק הבוררות התשכ"ח1968- שנושאן ענייני משפחה כמשמעותם בחוק בית המשפט לעניני משפחה, יידונו בבית המשפט לענייני משפחה (ק"ת 5766, התשנ"ו, עמ' 1332).
הסמכה זו משמעותה כי בית המשפט לענייני משפחה קנה סמכות מכוח החוק לדון בענייני בוררות על פי חוק הבוררות אם הם נוגעים לענייני משפחה כמוגדר בסעיף 1 לחוק בית המשפט לענייני משפחה.
אין ספק כי ענייני רכוש בין בני זוג או בני זוג לשעבר הם בגדר ענייני משפחה כאמור, ומכאן שלבית המשפט למשפחה נתונה סמכות מכוח החוק לדון בבקשה לאישור פסק בורר גם אם לא הוא העביר את הענין לבוררות על פי סעיף 79ב לחוק בתי המשפט.
 ההסדר האמור נועד לרכז בידי בית המשפט לענייני משפחה את מכלול הנושאים שבמחלוקת הנוגעים לבני המשפחה ולא לפצלם בין ערכאות, והקניית סמכות בנושאי בוררות הקשורים בענייני משפחה לאותו בית משפט .
מספר הליך ושמות הצדדים: ע"א 4206/97 אלפי נ אלפי (מחוזי י"ם מיום 9.2.98 )
תאריך: 25/03/2006