אישור הסכם גירושין בבית הדין הרבני

אישור הסכם גירושין בבית הדין הרבני
בפני בית הדין הרבני האזורי בבאר שבע התעוררו השאלות הבאות:
מה תוקפו של הסכם הגירושין לאחר אישורו של בית הדין אך טרם סידור הגט?
והאם ניסיון לשלום בית יש בו כדי ביטול תוקף להסכם הגירושין?
במקרה זה דובר באישה שהגישה לבית הדין בקשה להוצאת צו המורה כי אכיפת הסכם הגירושין תיעשה באמצעות לשכת ההוצל"פ.
בית הדין האזורי דחה את הבקשה ונימק החלטתו:
הגישה הרווחת בפסיקת בתי הדין הרבניים היא כי תוקפו של הסכם הגירושין הוא ממועד ביצוע הגט ולא לפני כן. קרי, התחייבויות הצדדים בהסכם הגירושין חלות עם ביצוע סידור הגט בפועל.
גישה זו כי תוקף הסכם הגירושין ממועד ביצוע הגט היא גישתו של בית הדין הרבני הגדול.
בפסק דין של בית הדין הרבני הגדול (פד"ר חלק ג' עמ' 144-115) בהרכב הדיינים גורן, שפירא ומזרחי ז"ל נעשתה הבחנה בין העניינים הממוניים שהצדדים הסכימו עליהם עקב הגירושין ובין דברים שיש לפותרם ללא קשר לגירושין.
שם כותב נשיא בית הדין הגדול הרב גורן לעניין זה כי:
" ההסכם מורכב משני סוגי התחייבויות. התחייבות הנובעת ממתן הגט בהסדר בעניין החזקת ילדים… וכן בסעיף הדן בהעברת הדירה ע"ש האישה וויתור על הכתובה… ביצוע סעיפים אלה תלוי במתן הגט ע"י הבעל ובקבלת הגט ע"י האישה. ואם חזר בו אחד הצדדים או שניהם יחד ממתן הגט אין תחולה להתחייבויות אלו… הסוג השני הן התחייבויות שאינן נובעות ממתן הגט, חובת המזונות לאישה ולילדים שללא קשר לגירושין מחויב הבעל ועומד לזון ולפרנס אשתו וילדיו, לכן ברור שאין לקשור את ההתחייבויות שבסעיפי ההסכם הדנים בעניין גובה המזונות לאישה ולילדיה וסדרי התשלום בתביעה אחת עם שאר התנאים שבהסכם כולל מתן הגט פיטורין".
" ולכן, כל התחייבות שבהסכם התלויה במתן הגט תלויה ועומדת ותתבצע עם מתן הגט בעל עת שיינתן. אבל ההתחייבות של מזון לאישה ולילדים שאינן נובעות ולא תלויות במתן הגט, בתוקפן הן עומדות"…
גם הגר"א שפירא באותו פס"ד כותב:
" אבל בהסכם הגירושין… על ידי הזכרת הגירושין הכוונה היא שזמן הביצוע של ההתחייבות חל לא בזמן חתימת ההסכם אלא מכוח אומדנא דוחים זמנה עד ביצוע הגירושין בין הצדדים. שכל עיקרו של ההסכם בא להסדיר את העניינים של בני הזוג העומד להתגרש על אתר וכל עוד שלא התגרשו לא הגיע בכלל זמן ביצוע ההתחייבות ואין בכך התחייבות ממשית כלל לפני הגירושין. ועל כן שמישהו מהצדדים חוזר בו מהסכמה לגירושין אין כלל מקום לדון לחייבו בחיוב הכספי שבהסכם הגירושין שהחיוב אינו בר תוקף כלל לפני הגירושין, אלא אם הובהר בפירוש שההתחייבות הכספית חלה מיד".
מכל הנ"ל עולה קו ברור בתפיסתם של בתי הדין באשר לתחולת הסכם הגירושין לפיו התחייבויות הצדדים בהסכם הגירושין חלות אך ורק עם ביצוע סידור הגט בפועל. טרם ביצוע סידור הגט והגירושין בין בני הזוג אין כל תוקף לביצוע ההתחייבויות הכספיות הקשורות מעצם טבעם במצב הגירושין שבין בני הזוג.
באשר לשאלה השנייה שהתעוררה באשר לניסיון "שלום הבית" של הצדדים.
כבוד הרב אליהו הישריק פוסק באותו מקרה כי אין לראות בכך פגם וזאת משני טעמים:
א. ניסיון לשלום בית כשמו כן הוא ניסיון. כל עוד הצדדים לא ביקשו ביטול הסכם
הגירושין ההסכם עומד בתוקפו.
ב. כאשר הצדדים באים לבית הדין ומבקשים שהות בזמן לצורך ניסיון של שלום הבית, וגם אז הדברים אינם מבטלים את הסכם הגירושין קל וחומר במקרה שהצדדים כלל לא באו לפני הערכאה שאישרה את ההסכם.
מעוניינים בייעוץ משפטי?
השאירו פרטים ונציג יחזור אליכם בהקדם!
עקבו אחרינו בפייסבוק
תוכן עניינים
דילוג לתוכן