תביעת מזונות בגין שינוי נסיבות

שינוי נסיבות בתביעות מזונות קטינים

בתמ"ש 12000/03 מיום 19/9/04 בבית המשפט לענייני משפחה בחיפה נדחתה תביעה להגדלת מזונות שהוגשה בשם קטינה בגין תביעת מזונות בגין שינוי נסיבות.
שם התובעת טענה לשינוי נסיבות מהותי שחל בצרכיה של הקטינה אשר נקבעו בעודה תינוקת וכיום היא כבת תשע וחצי.
כלל ידוע הוא כי אין דינו של פסק דין למזונות כדין כל פסק דין הואיל והוא ניתן לעיון מחדש עקב שינוי נסיבות מהותי ואין זה משנה אם פסק הדין ניתן לאחר שמיעת הראיות או עפ"י הסכם
הלכה היא כי על הטוען לשינוי מוטל הנטל להוכחת המצב אשר שרר בעבר, בעת מתן פסק הדין, מחד, ומאידך עליו להצביע על השינוי שחל מאז.

שינויו של פסק דין למזונות

יש צורך להוכיח שינוי מהותי בלבד אשר יצדיק התערבות במזונות הפסוקים.
שינויו של פסק דין למזונות יעשה רק במקרים נדירים בכפוף לשלושה תנאים מצטברים אשר נקבעו בפס"ד קם נ' קם ע"א 442/83 פד"י ל"ח (1) 761 שביניהם התנאי הרלבנטי לפסק דין שהובא לעיל הינו שעקב שינוי הנסיבות לא יהיה זה צודק להשאיר את פסק הדין על כנו, או כי עקב שינוי הנסיבות אכיפתו הפכה לבלתי צודקת לחלוטין (גירושים עם ילדים).
לאור הדימיון שבין פסק הדין בעניין מזונות לבין צווים שהוצאתם מעוגנת מבחינת שורשם בדיני היושר, וכאשר ביניהם המטרה היא למנוע עיוות דין.
אחת מהמסקנות הנגזרות מכך היא, שמי שמבקש את תרופת השינוי – צריך לפעול בתום לב ובניקיון כפיים.
הלכה היא אפוא, כי פסק דין למזונות הקטינים אינו יוצר מחסום החלטי בפני התדיינות חוזרת, אלא ניתן לשוב ולפנות לבית המשפט בבקשה לעיון חוזר בפלוגתא פלונית בקשר למזונות אך זאת בכפיפות לתנאי המפורש והדווקני שחל שינוי מהותי בנסיבות.
אין המדובר בשינוי של מה בכך, ולכן אין הכלל המשפטי, יוצר אפשרות לדיון חוזר, כדי פתיחתו של שער רחב, אלא מגביל ומצמצם עצמו, רק למקרים שבהם חל שינוי מהותי בהשוואה למצב שבעבר (עורך דין לדיני משפחה).

תביעת מזונות בגין שינוי נסיבות בלתי משמעותי

שינוי בלתי משמעותי על תוצאותיו צריך על ידי הצדדים להתדיינות הקודמת, והם חייבים להתאים עצמם למשמעותו, בלי לשוב ולפנות לערכאות.
עצם גדילתם של קטינים אינה מהווה שינוי נסיבות מהותי, אלא אם כן מצטרפת אליה נסיבה מהותית נוספת – שאינה קשורה בגיל [ראה ע"א 49/82 מהגר נ' תואלי ל"ח (1) 558 וע"א 269/80 הוד נ' הוד פ"ד ל"ה (2) 269].
פסק דין למזונות צופה פני עתיד מעריך את צורכי הילדים ומביא בחשבון את השינויים הטבעיים הרגילים המתחייבים מעצם גידולם של הילדים (עורך דין גירושין).
קיום שינוי נסיבות נבחן תוך השוואה של בסיס הנתונים ששימש לפסיקה המקורית ששינויה מתבקש לבסיס הנתונים העדכני.
הנטל להוכחת השינוי בבסיס הנתונים על הטוען לשינוי.
בפסק הדין לא הוכח כי השתכרות הבעל גבוהה, משלא הונחה ראיה בפני בית המשפט על גובה השתכרותו בעבר.
התביעה לא הוכחה ולכן נדחתה.
מעוניינים בייעוץ משפטי?
השאירו פרטים ונציג יחזור אליכם בהקדם!
עקבו אחרינו בפייסבוק
תוכן עניינים
דילוג לתוכן